Köpvillkor
CONVOY PARTS AB (ORGNR 556892-0317)
Metallvägen 5
681 42 Kristinehamn
Sverige
Kundtjänst +46 (0) 550-779779
Vi på Convoy Parts AB har ambitionen att alltid ge hög service till våra kunder, därför arbetar vi efter nedanstående köpvillkor. Vid frågor kontakta oss gärna via info@convoyparts.se eller på telefon.
BESTÄLLNING
Du beställer enklast via vår hemsida, www.convoyparts.se, eller via mail på info@convoyparts.se
Telefontid måndag – fredag 9:00 – 16:00 med lunchstängt 12:00 till 13:00.
ÅLDERSGRÄNS:
Åldersgräns vid weborderköp är 18 år. Är du under 18 år behöver du målsmans tillstånd.
Kvitto/faktura
erhåller du i samband med dina varor, detta är ditt
garantibevis.
Spara alltid kvitto/faktura.
Orderbekräftelse
från e-butiken eller kvitto från transportören gäller ej som
kvitto vid eventuell retur eller reklamation.
Viktig
information:
Vi
ansvarar ej för om våra produkter ej är godkända för montering i
andra länder.
Vi ansvarar inte för eventuella kostnader till
följd av nedslag på besiktningen.
Du är givetvis välkommen
att höra med oss ifall du vill veta mer.
Om du avser använda en
vara från oss på en bil registrerad i ett annat land är det ditt
ansvar att kolla upp att den får användas på ditt fordon enligt
ditt lands bestämmelser.
LEVERANSER:
OBS: På grund av rådande omständigheter kring Coronaviruset så finns det en risk att leveranstiden kan komma att påverkas.
SPECIALBESTÄLLDA
VAROR:
För
beställningsvaror gäller ej ordinarie leveranstid. För produkter
som tillverkas på beställning lämnar vi heller ingen garanterad
leveranstid även om leverans oftast sker inom 14-30 dagar. Vi lämnar
ingen ångerrätt på specialbeställda varor till företag, till
privatpersoner reserverar vi oss rätten att debitera en avgift på
1000 kr inkl. moms (utöver eventuella fraktavgifter) vid
avbeställning av en vara som tillverkas på beställning.
Leverans
av din order:
a)
Leverans av varor sker genom samarbete med UPS, Schenker, Posten, TNT
i hela världen.
b) Convoy Parts ansvarar ej för eventuella
förseningar till följd av försumlighet från transportören. Din
ångerrätt fungerar däremot självklart som vanligt!
c) Vi
behandlar alla orders i tur och ordning.
d)
Tullavgifter
kan tillkomma vid import av varor. Kolla upp vilka regler som gäller
för just ditt land.
Skadade paket:
a) Kund ansvarar för att reklamera synbart skadade paket/försändelser på plats till respektive transportörs-ombud. Inspektera alltid ditt paket innan du hämtar ut det.
b) För synbart skadade paket som ändå hämtats ut ansvaras ej.
c) Vid ”osynliga” skador som uppmärksammats först efter att paketet är utlöst skall kund ta kontakt med respektive transportörs-ombud och göra en reklamation i efterhand, kund är alltid välkommen att kontakta Convoy Parts för hjälp vid den här typen av ärenden.
OUTLÖSTA PAKET:
Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar Convoy Parts kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen, f.n. 250 kronor. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor. Om du inte hämtar ut de varor kunden valt att hämta från vårt lager inom 2 veckor (14 dagar) efter lagd beställning, makuleras beställningen och eventuell betalning mottagen av Convoy Parts, återbetalas eller hålls kvar tills det att kunden hör av sig om uppgifter för att kunna genomföra återbetalningen saknas.
För
varor som tillverkas på beställning lämnas ingen ångerrätt, du
är därför skyldig att betala hela summan för varorna även om
dessa inte hämtas ut.
Uppdiktade
beställningar:
Låtsasbeställningar
eller beställningar gjorda i annan persons namn utan tillstånd
polisanmäls.
Ångerrätt
(Byte / Återköp / Avbeställning):
Enligt
Distansavtalslagen har du som privatkund 14 dagar ångerrätt och
alltid minst 7 arbetsdagar. Detta gäller ej produkter som tillverkas
på beställning
Som
företagskund har du ingen ångerrätt på specialbeställda
produkter eller produkter som tillverkas på beställning.
För
lagervaror har du 14 dagars ångerrätt från beställningsdatum.
a) Du måste alltid kontakta kundtjänst på Convoy Parts innan en vara returneras. Vi godkänner endast avbeställning via e-mail till info@convoyparts.se. Du är välkommen att kontakta oss på annat sätt för att få hjälp eller information, t.ex. via telefon, men själva avbeställningen skall alltid ske till info@convoyparts.se. Efter att du anmält din retur erhåller du ett formulär som ska fyllas i och bifogas med returen.
Ditt e-mail ska postas senast 14 dagar efter det att du erhållit varan, spara gärna ditt e-mail till oss för egen del.
Vi ansvarar ej för varor som returnerats till oss utan att avbeställning skett.
b) Du får endast utnyttja ångerrätten om varan och dess tillbehör är i oväsentligt oförändrat skick. Vidare får förseglingar på t.ex. glöd- och diodlampor ej vara brutna. Du får inte ha skrivit/ritat på kartongen och/eller i manualer. Smutsiga produkter tas inte i retur.
c) Vid retur utav en vara är det du som kund som ansvarar för att varan anländer hos oss hel (oskadad), det innebär t.ex. att om du gjort dig av med eventuellt packmaterial så behöver du införskaffa nytt. Vi ansvarar inte för returnerade varor som gått sönder i frakten och fraktbolagen ansvarar heller inte för varor som inte har packats tillräckligt varsamt.
d) Retur eller byte utav en vara måste ske med ett så kallat sändningsnummer, även kallat kolli-id. Det är alltså inte godkänt att returnera en order via vanligt brev. Utan ett sändningsnummer så finns det ingen som ansvarar för om paketet skulle komma bort, den här regeln är därför till lika mycket för din egen skull som för vår. Du betalar själv returkostnaden.
e) Avbeställning kan ej ske innan man hämtat ut sitt paket om paketet hunnit lämna oss. Genom det här villkoret slipper du oroa dig för eventuell straffavgift till följd av outhämtat paket då du egentligen bara ångrat din beställning.
f) Om du använder dig av din ångerrätt är du skyldig att betala för fraktkostnaden tur/retur. Du betalar själv för returen till oss på plats hos ombudet.
g) Vår policy är att en retur skall vara iordningställd inom 10 arbetsdagar från det att vi erhållit varan. Det här innebär att du som kund snabbt erhåller dina pengar tillbaka om du betalt för varan. Observera att vi inte kan ansvara för om det tar längre tid än 10 arbetsdagar om du inte bifogat något returformulär i samband med returen.
REKLAMATIONER:
a) För retur utav en trasig vara där garantin fortfarande gäller kan du vända dig till oss för fraktfri retur av varan i fråga. Vi följer gällande lagar vad gäller garantitider, hör med oss för mer information.
b) Vår policy är att en reklamation skall vara iordningställd inom 15 arbetsdagar från det att reklamationen tillkännagivits. Med iordningställt menar vi att du skall ha erhållit fullgod information om vad som händer med din returnerade vara. Vi har givetvis sedan som mål att byta eller laga varan så snabbt det bara går.
c) Om du returnerar en vara för reklamation och reklamationen ej godkänns och du har använt dig utav en fraktsedel från oss blir du debiterad för fraktkostnaderna tur/retur via faktura. Givetvis redovisar vi exakt varför reklamationen i sådant fall inte godkänts.
d) Convoy Parts betalar aldrig ut ersättning för kostnader som uppstått i och med retur utav vara eller reklamation. Detta inkluderar även förlorade arbetstimmar och/eller transportkostnader till och från postombud.
e) Convoy Parts betalar inte ut ersättning för kostnader som uppstått vid reperationer, borttagning av defekta produkter, montering av nya produkter.
Du som konsument har en reklamationsrätt inom 3 år från det att felet upptäckts. Reklamationsrätten är en lagstadgad rättighet enligt Konsumentköplagen utöver garantin. Reklamationsrätten gäller även transportskador. Vid åberopande av reklamationsrätten måste du som kund kunna visa att felet fanns där från början.
Montering:
Montering
ingår ej i priset. Monteringshjälp över telefon ingår ej men vi
hjälper till i mån av tid.
Garanti:
a)
Vi lämnar funktionsgaranti på alla varor enligt svensk
konsumentköplag. Garantitiden räknas från kvittots datering.
Garantin gäller även om varan säljs vidare av den ursprunglige
köparen, förutsatt att varan monteras på tidigare angiven
bilmodell/fordon. De skyldigheter som i Convoy Parts och dess
samarbetspartners allmänna villkor åligger köparen, följer med
varan till nästa ägare vid eventuell vidareförsäljning eller
överlåtelse.
b) Vi ansvarar inte för fel som uppkommit genom
att varan har monterats på ett felaktigt sätt. Varan får ej ha
ändrats ifrån sitt ursprungliga utförande.
c) Vi kan på inget
sätt ansvara för eventuella följder eller kostnader till följd av
bilstillestånd.
Tvist:
Vid
tvist där köparen är privatperson följer vi i regel Allmänna
Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN) och vid tvist mellan två
eller flera företag avgöres detta som regel i domstol.
SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Mer konkret innebär detta att din beställning lagras i vår webbutik och/eller i vår egen server. Enligt GDPR (den nyare personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar på heder och samvete att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.
E-GODKÄNNANDE OCH LAGKRAV
Lampor som saknar ECE-godkännande är endast avsedda för användning som t.ex. innerbelysning, arbetsbelysning m.m. samt för off-road, rally- eller tävlingsbana och inte som yttre belysning på allmän väg. Det är ditt ansvar att använda produkten enligt gällande lagkrav.
ÖVRIGT
Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i samband med förändringar hos våra leverantörer. Vi förbehåller oss rätten att neka leverans pga. prisförändringar och vår lagersituation. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranstiden. Vid försenad leverans kommer vi att meddela detta via mejl eller telefon. Eventuella prisändringar som gjorts efter det att du lagt din order påverkar inte ditt pris på varan.
BETALNING
- Betala direkt (Klarna) 0:- Betala med Bank ID via Trustly. Vid beställning helgfri vardag före 15:30 skickas varorna normalt samma dag. Leveranstid normalt 1-3 arbetsdag.
- Få först. Betala sen. (Klarna) 0:- (inom 14 dagar) 39:- (slutet på nästkommande månad) Få varorna hemskickade och betala efter 14 dagar via Klarnas fakturatjänst alternativt i slutet av månaden som följer den nuvarande.
- Dela upp (Klarna) 0:- i uppläggningsavgift, administrativ avgift 29:-/mån med rörlig årsränta 19,9%. Exempel: Ett köp på 10 000 SEK betalat över 12 månader har en total summa av betalningar på 11 458,40 SEK och en effektiv ränta på 29,21%.
- E-faktura – Endast företag 20 dagars PDF faktura som skickas till angiven e-post adress. Varorna skickas efter sedvanlig kreditupplysning och leveransen tar normalt 1-3 arbetsdagar. Påminnelseavgift 60:-, + dröjsmålsränta
- Pappersfaktura – Endast företag Varorna skickas efter sedvanlig kreditupplysning och leveransen tar normalt 1-3 arbetsdagar.
Påminnelseavgift 60:-, + dröjsmålsränta.
MED RESERVATION FÖR SKRIVFEL/TEKNISKA FEL